* -gal jelölt mezők
kitöltése kötelező

Fékrendszer javítás az Opel Wallisnál


Árajánlat kérése
Bejelentkezés az Opel szervizbe













* -gal jelölt mezők kitöltése kötelező


Váci út Kerepesi út













kérek információt az újdonságokról



* -gal jelölt mezők kitöltése kötelező

Ahhoz, hogy a mozgó gépjárművet megállítsuk, fékre van szükségünk. Fékezéskor a jármű mozgási (kinetikai) energiája hőenergiává (termikus) alakul át, ami a szabadba kerül közvetlen hőátadás formájában a féktárcsák és a fékdobok felületéről. A fékrendszer rendszeres ellenőrzése során, a számítógépes fékmérés során, pontos képet kaphatunk a fékek állapotáról.

 

Fontosabb alkatrészei: féktárcsa + fékbetét, féknyereg, fékcsövek (fém+gumi), főfékhenger, fékerő szabályzó, fékszervó (rásegítő) és persze a fékpedál. Legtöbbször az úgynevezett kopó alkatrészeket kell cserélni, mint a betétek, pofák, tárcsák és dobok. Újabban a blokkolásgátlók és a kipörgésgátlók, az úgynevezett menetstabilizáló rendszerek tömeges megjelenésénél előtérbe kerül a csak tárcsafékek alkalmazása.

 

A fékút hatványozottan nő a sebesség növekedésénél, amit még a gumik állapota valamint az útviszonyok is befolyásolnak.

Fék
A fék járművek, gépek mozgásának lassítására, megállítására és esetenként álló helyzetben rögzítésére szolgáló szerkezet. A fékrendszer a gépkocsik legfontosabb biztonsági berendezése. A megfelelő fékhatás a biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele. Arra szolgál, hogy a vezető optimálisan tudja lassítani a járművet. Egyesek spórolásból házilagosan – szaktudás és megfelelő eszközök nélkül - barkácsolják a féket, mely a legtöbb esetben nagyon veszélyes következményekkel járhat. Ezért különösen ügyelni kell a fékrendszerben működő alkatrészek állapotára és minőségére. Amennyiben szükségessé válik egyes alkatrészek cseréje, úgy javasoljuk annak mielőbbi megtételét. Szervizeinkben minden fékrendszerrel kapcsolatos beavatkozást követően műszeres fékellenőrzést végzünk.

A gépkocsik tárcsafékkel vagy dobfékkel vannak ellátva. A féket régebben a pedálon, szögemelőn és huzalon keresztül lábbal működtették, ma általános a hidraulikus fékmozgatás. A súrlódásos fékek használata hosszú időn keresztül (hosszú lejtőn) veszélyes lehet, mert a felforrósodott fék súrlódási tényezője csökken és a forró fék nem képes a jármű sebességének kézbentartására.
 

Féktárcsa

A napjainkban használt autók többségében a fékezésről nagy százalékban az első kerekek gondoskodnak. Ebből kifolyólag általában elől tárcsafékkel szerelik a gépkocsikat, melyek hatékonyabbak és tartósabbak, mint a dobfék. Mivel minden egyes fékezéskor erőteljes igénybevételnek van kitéve, ezért kiemelkedően magas műszaki követelménynek kell megfelelnie. Karbantartást nem igényel, párban cserélik, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használhatóak. Ajánlott minden fékbetét csere alkalmával ellenőriztetni a féktárcsák állapotát. Ha mélyebb vágásokat, repedéseket, esetleg rozsdafoltokat, vagy égési sérüléseket látunk, úgy mielőbb cseréltessük ki. Ne feledje, hogy minden féktárcsa cserekor a fékbetéteket is ki kell cserélni. Fontos nem elfeledni, hogy amint a motor leáll, megszűnik a fékrásegítés, így a vezetőnek jóval nagyobb erőt kell kifejtenie a fékpedálra a biztonságos megállás érdekében.

Minden autótípusnál meghatározzák a gyártók a minimális féktárcsa vastagságot, fékdob átmérőt. Egy első féktárcsa optimális élettartama általában 40-60.000 kilométer, a fékbetété 20-30.000 kilométer. A hátsó féktárcsa élet-tartama típustól függően 50-80.000 kilométer, a fékbetété 30-60.000 kilométer. Egy átlagos féktárcsa kopása max. 2 mm az újhoz képest, de egyes típusoknál 3 mm is lehet. Nem ritka a 2-3 esetleg 4 mm-rel túlszabályozott tárcsa sem. A túlszabályozott vagy méter alatti tárcsa rossz hőelvezetést biztosít, a féktárcsa elreped, deformálódik, a fékolaj felforrhat.
 

Fékbetét

A fékbetétnek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejteniük, mivel lágyabb anyagból készülnek, mint a féktárcsák. Ennek következtében gyorsabban is kopnak, csereperiódusuk rövidebb. Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 2-3 mm alá csökken, akkor az optimális fékhatás már nem biztosított. Ezért rendkívül fontos a megfelelő minőség és a precíz, szakszerű szerelés. Egy szakszerűen szerelt fék a rendeltetésszerű használat során a fékbetét teljes élettartama alatt biztosítja az új fék alkatrésszel megegyező hatást. Kivétel, ha nagy sebességről többször durván lefékezik, ilyenkor a fékbetét megég. Ha elkopott fékbetéttel használunk, a féktárcsa megsérülhet, és egy hirtelen fékezés esetén a gépkocsi irányíthatatlanná válhat. A fékbetét karbantartást nem igényel, párban cserélik, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használható. Érdemes megjegyezni, hogy az adott gépkocsihoz több gyártó is készít fékbetétet, de ezek különböző anyagból készülhetnek, ami eltérő hatékonyságot eredményezhet, ezért minden esetben kérjük ki egy szakértő véleményét.

Dobfék

Élettartama 10-20.000 kilométeres karbantartás mellett általában 100-150.000 kilométer. Ennek megtétele után viszont kompletten cserélni kell mindent – a dobokat, a fékpofát, a munkahengereket és a kézifékkötelet. A nagyobb biztonság érdekében a gyárilag összeállított hátsófék-szett cseréjét javasoljuk szervizeinkben. Egy méret alá szabályozott fék a fékpadi mérésen megfelelő lehet, de éles helyzetben, terhelés alatt veszélyessé válhat.
 

Fékolaj

A fékolaj a levegőben lévő nedvességet megköti, magába zárja és ezáltal az üzemidővel arányosan csökken a forráspontja. Erős igénybevételnél pl. vészfékezés vagy meredek lejtőn való autózás esetén a fékfolyadékban buborékok képződnek. Ezek akadályozzák a fékező erő átvitelét és működőképességét. Fékfolyadék csere általában 2 évente esedékes. A fékfolyadék forráspontja nem süllyedhet 180 oC alá. Javasoljuk, hogy rendszeresen ellenőriztesse a fékfolyadékot és 60.000 kilométerenként cseréltesse ki. Szervizünk az ellenőrzést díjtalanul végzi. Az új Dot 4 fékolajok forráspontja 260 oC.


A blokkolásgátló rendszer feladata (Anti-lock Braking System)

Az ABS olyan aktív biztonsági eszköz, mely egy erős fékezés során megakadályozza a kerekek leblokkolását, és ezzel fenntartja a jármű irányíthatóságát. A rendszer lényege, hogy speciális, a kerekekre szerelt érzékelőkön keresztül érzékeli a kerekek blokkolását, és ekkor a másodperc töredékére kiiktatja a fékezést. Fő célja, hogy vészfékezés esetén fent tartsa az irányíthatóságot, így az esetlegese féktávolságon belül észlelt akadályt fékezéssel, és kikerüléssel el tudjuk kerülni, illetve csúszós úton segít meggátolni az autó megpördülését fékezés közben.

 

Elérhetőségeink:

1106 Budapest,
Kerepesi út 85.
Telefon: 260-7777
Fax: 260-9138
info@opelwallis.hu
útvonal ide

1044 Budapest,
(Külső) Váci út 76-80.
Telefon: 260-7777
Fax: 451-4857
info@opelwallis.hu
útvonal ide